Σάββατο 25 Φεβρουαρίου 2023








Χαρταετός: Το έθιμο – Τι συμβολίζει το πέταγμα του – Η ιστορία του


Ο χαρταετός που πετάμε την Καθαρά Δευτέρα, δεν είναι απλώς ένα ακόμα παιχνίδι, που ίπταται στον αέρα εδώ και χιλιάδες χρόνια.

Το πέταγμά του στα ύψη και ο χορός του με τον άνεμο, ψηλά στον καταγάλανο ουρανό, υποδηλώνει την ανάταση, την κάθαρση της ψυχής μετά το διονυσιακό ξεφάντωμα της Αποκριάς.

Από που προέρχεται ο χαρταετός

Μολονότι ο χαρταετός πρωταγωνιστεί στα δικά μας Κούλουμα, θα πρέπει να θυμηθούμε ότι πατρίδα του είναι η μακρινή Ανατολή.

Ο χαρταετός έχει βαθιές ρίζες και πετάει για πρώτη φορά γύρω στο 200 π.Χ. στην αρχαία Κίνα και τη Μαλαισία. Εκεί κατασκευάζονται οι πρώτοι χαρταετοί από μετάξι και μπαμπού και μάλιστα με τη μορφή που έχουν ως επί το πλείστον μέχρι σήμερα στις χώρες αυτές, η οποία δεν είναι άλλη από τη μορφή του δράκου.

Από την Κίνα οι χαρταετοί ταξιδεύουν στην Κορέα και την Ιαπωνία για να εμπλουτιστούν με περισσότερα σχέδια.

Αλλά και στην ελληνική αρχαιότητα, ο χαρταετός δεν ήταν άγνωστος. Αναφέρεται ότι ο αρχιμηχανικός Αρχύτας του Τάραντα -4ος αι. π. Χ.- χρησιμοποίησε στην αεροδυναμική του τον αετό.

Ενώ υπάρχει και ελληνικό αγγείο της κλασικής εποχής με παράσταση κόρης, η οποία κρατά στα χέρια της μια μικρή λευκή σαΐτα (είδος αετού) με το νήμα της, έτοιμη να την πετάξει.

Πιθανότατα βέβαια, τα πειράματα ή τα παιχνίδια των Αρχαίων Ελλήνων με τους “αετούς” θα πρέπει να γίνονταν με πανί τουλάχιστον ως το Μεσαίωνα. Καθώς η χώρα μας δεν διέθετε σε αφθονία το χαρτί.

Πώς έφτασε ο χαρταετός στην Ευρώπη

Γύρο στο 1400 μ.Χ. οι Ευρωπαίοι εξερευνητές που ταξιδεύουν στις χώρες της Ασίας φέρνουν τους χαρταετούς στην γηραιά ήπειρο, όπου κατά τους δυο Παγκόσμιους πολέμους χρησιμοποιούνται ως συσκευές παρατήρησης.

Ο Μάρκο Πόλο γυρίζοντας από τα ταξίδια του, φέρνει το χαρταετό στην Ευρώπη του Μεσαίωνα, όπου τον περιγράφει και για τις επικίνδυνες επανδρωμένες πτήσεις του.

Τα νεότερα χρόνια, πολλές λεπτομέρειες για την παρουσία του χαρταετού στη Γηραιά Ήπειρο έχουμε το 1450 στη Γερμανία και το 1606 στην Ισπανία. Στη δεύτερη περίπτωση, ένας κληρικός αναφέρει στο ημερολόγιό του ότι χρησιμοποιούσαν τον χαρταετό σαν παιχνίδι χαράς την ημέρα του Πάσχα.

Ακολουθούν οι χρόνοι της επιστημονικής χρησιμοποίησης των χαρταετών (ή και υφασματαετών) ώσπου το 1752 στην Αμερική ο Βενιαμίν Φραγκλίνος εκτέλεσε το διάσημο πείραμά του, διαπιστώνοντας με τεχνητό αετό τον ηλεκτρισμό της ατμόσφαιρας και του κεραυνού, οπότε και κατασκεύασε το αλεξικέραυνο.

Το 1880 ο Αυστραλός Hargrave σχεδίασε έναν τεράστιο αετό για μετεωρολογικές παρατηρήσεις.

Υπάρχει προφορική παράδοση που αγγίζει τα όρια του μύθου, ότι τη μεγάλη γέφυρα του Νιαγάρα την άρχισαν, ρίχνοντας απέναντι με χαρταετό το πρώτο σχοινί.

Ο χαρταετός στη μακραίωνη ιστορία του χρησιμοποιήθηκε με διάφορους τρόπους, για τη μέτρηση της θερμοκρασίας και της ταχύτητας των ανέμων. Ακόμα για μελέτες της ατμόσφαιρας και του ηλεκτρισμού. Αλλά ακόμα και για αεροφωτογραφίσεις.

Ο χαρταετός στην Ελλάδα

Ο Χαρταετός έφθασε στην Ελλάδα πρώτα από τα λιμάνια Ανατολής (Σμύρνη-Χίο-Κωνσταντινούπολη), τα λιμάνια της Επτανήσου, της Σύρας, των Πατρών και ακολούθησαν τα αστικά κέντρα, όπου μπορούσε κανείς να αγοράσει σπάγκο και χρωματιστό χαρτί.

Η κατασκευή ενός χαρταετού σήμερα είναι σχετικά εύκολη υπόθεση καθώς υπάρχουν όλα τα τεχνικά μέσα.

Στην Ελλάδα οι χαρταετοί κατασκευάζονται από παιδιά με ή χωρίς τη βοήθεια των μεγάλων με απλά υλικά όπως χαρτί, καλάμι ή λεπτό πηχάκι, σπάγγο και εφημερίδες και με περισσεύματα από τις αποκριάτικες κορδέλες.

Τι συμβολίζει το έθιμο

Ο συμβολισμός εθίμου στην Αρχαία Κίνα ήταν η επικοινωνία του ανθρώπου με τον Θεό. Μάλιστα οι άνθρωποι πίστευαν τότε ότι όσο πιο ψηλά πετάξει ο χαρταετός τόσο πιο πιθανό ήταν ο Θεός να δει τις ευχές τους που κρεμιόντουσαν πάνω του και να τις πραγματοποιήσει!

Ο συμβολισμός του πετάγματος του χαρταετού στην ελληνική χριστιανική παράδοση είναι αρκετά συναφής. Καθώς συμβολίζει το πέταγμα της ανθρώπινης ψυχής προς το Θείο.

Με άλλα λόγια θέλει να πει ότι ο προορισμός του πνεύματος του ανθρώπου είναι στον ουρανό δίπλα στον δημιουργό του.

Το γεγονός δε, ότι το έθιμο γίνεται κάθε χρόνο την Καθαρά Δευτέρα κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι, καθώς πραγματοποιείται την πρώτη μέρα της Σαρακοστής, οπότε οι χριστιανοί ξεκινούν τη σωματική και πνευματική τους κάθαρση μέσω της νηστείας της Μεγάλης Σαρακοστής.

Το έθιμο του χαρταετού σήμερα
ανά τον κόσμο

Σήμερα κάθε χώρα έχει τα δικά της έθιμα γύρω από το πέταγμα του χαρταετού.

Στην Κίνα θεωρείται ιεροτελεστία από την κατασκευή του ως και το πέταγμά του. Και μάλιστα διοργανώνονται διαγωνισμοί κάθε χρόνο για τον καλύτερο χαρταετό.

Μάλιστα, οι Κινέζοι πιστεύουν ακόμα και σήμερα ότι πετώντας τον χαρταετό διώχνουν την κακή τύχη. Και ότι όσο ψηλότερα φτάσει ο αετός τους, τόσο καλύτερη τύχη θα έχουν.

Στην Οσάκα της Ιαπωνίας, κάθε χρόνο, την πέμπτη ημέρα του Μαίου, οι μικροί Ιάπωνες περιμένουν το Κοντομόνοχι. Ή αλλιώς τη Μέρα των Παιδιών.

Εκείνη την ημέρα, οι οικογένειες που έχουν μικρούς γιους συνηθίζουν να ανεμίζουν στον κήπο πολύχρωμες κορδέλες και πελώριους χαρταετούς σε σχήμα κυπρίνου, που τους έχουν δέσει σ’ ένα μεγάλο στύλο από μπαμπού μ’ έναν ανεμόμυλο στην κορυφή του.

Μια από τις πιο εντυπωσιακές γιορτές πραγματοποιείται εδώ και χιλιάδες χρόνια στη Βόρεια Ινδία, είναι η γιορτή “Basant”, η οποία πραγματοποιείται κάθε Φεβρουάριο και στο Πακιστάν για την υποδοχή της άνοιξης.

Επί της ουσίας στήνεται ένα μεγάλο γλέντι, το οποίο προσμένουν με μεγάλη ανυπομονησία μικροί και μεγάλοι.

Σε αυτή τη γιορτή, όλοι λαχταρούν να κατακτήσουν με τον χαρταετό τους τον ουρανό. Πράγμα που θα τους εξασφαλίσει η χρήση των πιο καλών υλικών, και ιδιαίτερα του ανθεκτικότερου σπάγγου, ο οποίος επικαλύπτεται με σκόνη γυαλιού.

Μαζί με τα υλικά, αυτό που καθορίζει τη νίκη είναι οι επιδέξιοι χειρισμοί που γίνονται κυρίως από τις ταράτσες των σπιτιών.

Οι ονομασίες του χαρταετού
 στις διάφορες χώρες

Στην Αγγλία, ονομάζεται kite, το οποίο είναι το όνομα ενός υπέροχου πουλιού.

Στην Ιαπωνία, τακο που σημαίνει χταπόδι και έχει να κάνει με τους πολλούς σπάγκους που κρέμονται από αυτόν.

Στο Μεξικό τον ονομάζουν papalote που σημαίνει πεταλούδα.

Στη Γερμανία, Drachen που σημαίνει δράκος.

Στην χώρα μας, πέρα από την κλασική ονομασία χαρταετός, στη Θράκη τον λένε και πετάκι, ενώ στα Επτάνησα και φύσουνα.








Η ιστορία του χαρταετού φαίνεται ότι ξεκινά από το 1000 π.Χ. Για πρώτη φορά ο χαρταετός έκανε την εμφάνισή του στον ουρανό από την Κίνα!

Ο πρώτος χαρταετός που κατασκεύασαν οι Κινέζοι ήταν από μετάξι και μπαμπού ενώ είχε την μορφή δράκου. Ο «δράκος» αποτελούσε για την Κίνα, ιερό – θεϊκό σύμβολο και ένα αντικείμενο θαυμασμού και λατρείας.

Στην συνέχεια, ταξιδεύοντας μέχρι την Ιαπωνία, εμπλουτίστηκε περισσότερο από πλευράς κατασκευής. Εκεί, πήρε την μορφή των Σαμουράι, ενώ στην Ινδία οι χαρταετοί έχουν τις ρίζες τους στην Ινδουιστική μυθολογία.

Σε κάθε χώρα πάντως, το πέταγμα του χαρταετού, έχει διάφορες διαστάσεις, αφού συσχετίζεται με διαφορετικές παραδόσεις. Για παράδειγμα στην Κίνα, το πέταγμα του χαρταετού, αποτελεί ολόκληρη ιεροτελεστία, αφού διοργανώνεται και διαγωνισμός για την ανάδειξη του καλύτερου.

Στην Ιαπωνία πάλι, υπάρχει το έθιμο «Κοντομόνοχι». Σύμφωνα μ’ αυτό, που σημαίνει «η μέρα των παιδιών», οι οικογένειες που έχουν μικρό γιο, φτιάχνουν πελώριους χαρταετούς, σε σχήμα μεγάλου ψαριού, στους οποίους έχουν δέσει πολύχρωμες κορδέλες και αφού τους στηρίξουν σε έναν μεγάλο στύλο στην αυλή του σπιτιού, τους αφήνουν να ανεμίζουν. Οι χαρταετοί συμβολίζουν την οικογένεια του κάθε σπιτιού!

Ένα άλλο παραδοσιακό έθιμο για το πέταγμα του χαρταετού, είναι και στην Ινδία το λεγόμενο, «Basant». Αυτό είναι ένα έθιμο, που πραγματοποιούν κάθε χρόνο τον Φεβρουάριο προκειμένου να υποδεχτούν την άνοιξη.

Στην Ευρώπη, ο χαρταετός πρωτοκάνει την εμφάνισή του, γύρω στο 1400 μ.Χ. Τον 18ο αιώνα, ο χαρταετός χρησιμοποιήθηκε και στην επιστήμη. Ο μετεωρολόγος Alexander Wilson, Σκωτσέζος στην καταγωγή, χρησιμοποίησε χαρταετούς, προκειμένου να ανυψώσει θερμόμετρα μέχρι τα 3000 πόδια. Στόχος του, ήταν να μπορέσει να καταγράψει τις διαφορές θερμοκρασίας στα μεγάλα υψόμετρα.

Σύμφωνα με την ιστορία, το 1853, πέταξε το πρώτο ανεμοπλάνο, που μπόρεσε να σηκώσει το βάρος ενός ανθρώπου και να πετάξει για 40 δευτερόλεπτα.

Στα βάθη του χρόνου ο χαρταετός είναι αναπόσπαστο κομμάτι και της δικής μας ελληνικής παράδοσης και έχει την δική του ξεχωριστή θέση την Καθαρά Δευτέρα!
Εξοπλιστείτε λοιπόν με όλα τα απαραίτητα σύνεργα, και με τον χαρταετό στο χέρι κατακτήστε τους ουρανούς.

Πώς φτιάχνουμε χαρταετό

Θα χρειαστούμε
-3 ελαφρά πηχάκια από ξύλο, περίπου 80 εκατοστά το καθένα
-Χαρτί ή πολύ λεπτό νάιλον
-Γερό σπάγκο
-Λεπτό σύρμα
-Κολλητική ταινία
-Χρωματιστά χαρτιά για την ουρά

Κατασκευή
Στα άκρα από κάθε πηχάκι κάνουμε δύο μικρές εγκοπές.
Δένουμε γερά μεταξύ τους τα τρία πηχάκια από τη μέση με τον σπάγκο, και αφήνουμε περίπου μισό μέτρο ακόμα να κρέμεται (ως σχήμα).



Στην άκρη από το ένα πηχάκι στερεώνουμε γερά το σύρμα, και το περνάμε περιμετρικά γύρω από το σκελετό του χαρταετού, κάνοντας μια στροφή με το σύρμα σε κάθε πηχάκι, εκεί που έχουμε κάνει την εγκοπή.

Φροντίζουμε όπως θα γυρίζουμε το σύρμα, οι αποστάσεις μεταξύ των άκρων από τα πηχάκια να διατηρούνται σταθερές έτσι ώστε στο τέλος να έχουμε ένα κανονικό εξάγωνο.

Ακουμπάμε το σκελετό πάνω στο χαρτί ή το πλαστικό, και το κόβουμε γύρω – γύρω του, αφήνοντας ένα περιθώριο 3-5 εκατοστών (ως σχήμα).




Σε αυτό το σημείο, μπορούμε να αφήσουμε τη φαντασία μας ελεύθερη και να διακοσμήσουμε την επιφάνεια του χαρτιού όπως μας αρέσει, έτσι ώστε να έχουμε ένα μοναδικό χαρταετό. Μπορούμε να κολλήσουμε διάφορα διακοσμητικά, ή να ζωγραφίσουμε τη σημαία της αγαπημένης μας ομάδας, πρόσωπα, πεταλούδες, πουλιά και ζώα.

Κατόπιν ξαναβάζουμε το σκελετό πάνω στο χαρτί ή το πλαστικό, γυρίζουμε τα περιθώρια προς τα μέσα και τα κολλάμε με την κολλητική ταινία.
Σε δύο άκρα (β και γ) στερεώνουμε σπάγκο για να δέσουμε στη μέση του την ουρά. Προσέχουμε ώστε: αβ = αγ = γδ= βδ. Η ουρά πρέπει να είναι 3-4 φορές μακρύτερη από το μήκος του αετού, έτσι ώστε να έχει σταθερότητα όταν πετάει (ως σχήμα).



Την ουρά μπορούμε να την κατασκευάσουμε από λωρίδες που θα έχουμε κόψει από εφημερίδες ή χρωματιστά χαρτιά μεγέθους
20 Χ 20 εκατοστά τα οποία δένουμε στο σπάγκο σε απόσταση περίπου 15-20 εκατοστών το ένα από το άλλο.
Στα αντίθετα άκρα από αυτά που δέσαμε την ουρά, (ε και ζ) δένουμε τα ζύγια.

Εδώ πρέπει να προσέξουμε ιδιαίτερα. Όλη η επιτυχία για το πέταγμα του αετού βρίσκεται στα ζύγια του. Τα ζύγια είναι δύο κομμάτια σπάγκος δεμένος στα άκρα ε και ζ, που το καθένα ενώνεται με τον σπάγκο που αφήσαμε να κρέμεται από το κέντρο του χαρταετού. Τα ζύγια πρέπει να σχηματίσουν ένα ισοσκελές τρίγωνο.

Στο σημείο της ένωσης δένουμε ένα γερό σπάγκο, την καλούμπα.
Βρίσκουμε ένα πλάτωμα μακριά από ηλεκτροφόρα σύρματα, γυρίζουμε τον χαρταετό μας κόντρα στον άνεμο… και ΑΜΟΛΑ ΚΑΛΟΥΜΠΑ!














Κυριακή 19 Φεβρουαρίου 2023


Λουδοβίκος Των Ανωγείων








Λουδοβίκος Των Ανωγείων


Λουδοβίκος Των Ανωγείων


Λουδοβίκος Των Ανωγείων


Λουδοβίκος Των Ανωγείων


Λουδοβίκος Των Ανωγείων



Λουδοβίκος Των Ανωγείων


Λουδοβίκος Των Ανωγείων


Λουδοβίκος Των Ανωγείων


Λουδοβίκος Των Ανωγείων


Λουδοβίκος Των Ανωγείων


Λουδοβίκος Των Ανωγείων


Λουδοβίκος Των Ανωγείων


Λουδοβίκος Των Ανωγείων


Λουδοβίκος Των Ανωγείων


Λουδοβίκος Των Ανωγείων


Λουδοβίκος Των Ανωγείων


Λουδοβίκος Των Ανωγείων


Λουδοβίκος Των Ανωγείων


Λουδοβίκος Των Ανωγείων


Λουδοβίκος Των Ανωγείων


Λουδοβίκος Των Ανωγείων


Λουδοβίκος Των Ανωγείων


Λουδοβίκος Των Ανωγείων


Λουδοβίκος Των Ανωγείων
 













Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου 2023


Happy Valentine's Day


Εκείνη λέει πως αυτό που θυμάται από την πρώτη τους συνάντηση είναι τα πολύ γαλανά του μάτια. Εκείνος απλώς μαγεύτηκε από το πλάσμα που ήταν η Μελίνα. Άνοιξη του 1955, η Στέλλα σαρώνει στις Κάννες και η Μελίνα Μερκούρη συναντά έναν άνθρωπο «με πολύ γαλάζια μάτια να πηδάει σαν αθλητής τα καθίσματα και να έρχεται να μας παίρνει αγκαλιά, τον (Γιώργο) Φούντα κι εμένα. “Τι ωραία που περπατάτε”, μου είπε, “τι ωραία που γελάτε”. Ήταν ο άνθρωπος που θα με μάθαινε πώς να κλαίω…», είπε πολύ αργότερα η Μελίνα. Στο πρώτο τους επίσημο ραντεβού λένε τα πάντα και το ίδιο βράδυ, η Μελίνα εξομολογείται στη φίλη της: «Βρίσκομαι σε φοβερά δύσκολη θέση. Αυτός ο άνθρωπος είναι ο άντρας της ζωής μου». Κι εκείνος το επόμενο βράδυ, τόσο απλά της λέει «I’m hooked», που εν ολίγοις θα πει «είμαι τρελός για σένα». Το 1966 παντρεύονται στην Ελβετία, εκείνη είναι ήδη η μούσα του κι εκείνος είναι το πεπρωμένο της. Ξέρει ότι είναι καλύτερός της, τον λατρεύει, τον θαυμάζει, του παραδίνεται από την αρχή κι ας «μην έπαψε ποτέ να τον φοβάται». Εκείνος πάλι, όσο κι αν η Μελίνα φοβόταν ότι ήταν μια απόφαση που τον βασάνιζε, τα άφησε σχεδόν όλα για χάρη της, για χάρη του έρωτά τους. 



Τζόνι Κας και Τζουν Κάρτερ

Ο Τζόνι ήταν ανέκαθεν θλιμμένος, ευαίσθητος, θυελλώδης και μοναχικός, όπως ταιριάζει στις καταραμένα ρομαντικές ιδιοσυγκρασίες. Η Τζουν ήταν ένα χαρούμενο και πολυτάλαντο κορίτσι. Έζησαν έναν παράφορο παράνομο έρωτα, έναν από τους μακροβιότερους γάμους της σόου μπιζ, ένα σχεδόν ταυτόχρονο τέλος. Όταν ξεκινά η ερωτική περιπέτειά τους, ο Τζόνι είναι ήδη εθισμένος στα ναρκωτικά και ο έρωτας με την Κάρτερ υποφώσκει. Εκείνη τον σώζει από τις εξαρτήσεις σε ναρκωτικά και αλκοόλ, του αφοσιώνεται πλήρως, παραμερίζει τις προσωπικές της καλλιτεχνικές φιλοδοξίες, χάνεται μέσα του. Όταν γνωρίστηκαν, το 1961, ο Τζόνι ήταν 29 χρονών, παντρεμένος, πατέρας 4 παιδιών και αρκετά διάσημος τραγουδιστής της κάντρι, ενώ η Τζουν 32 χρονών, παντρεμένη δις, μητέρα δύο παιδιών και πολύ διασημότερη ως τραγουδίστρια, στιχουργός, ηθοποιός. Επτά χρόνια αργότερα ο Τζόνι της έκανε πρόταση γάμου πάνω στη σκηνή. Λίγο πριν το τέλος της Τζουν τον Μάιο του 2003, ο Τζόνι της κρατά το χέρι. Παρακολουθεί την κηδεία της πάνω σε αναπηρικό καροτσάκι και την αφήνει να τον περιμένει μόλις τέσσερις μήνες, δίνοντας στη σχέση και τον τριανταπεντάχρονο γάμο τους υπερβατική διάσταση.



Καμίλα Πάρκερ Μπόουλς
και βασιλιάς Κάρολος

Παραμερίζοντας τον διαχρονικό θαυμασμό μας για την πριγκίπισσα Νταϊάνα, οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι αυτός ο έρωτας μπορεί να πέρασε από σαράντα κύματα, αλλά πέρασε επιτυχώς και τη δοκιμασία του χρόνου. Διεκδικεί λοιπόν επάξια μια θέση στο τοπ 10. Ήταν 2005. Όσο κι αν η Καμίλα προσπάθησε να κερδίσει τα βλέμματα και τις εντυπώσεις, ο δεύτερος γάμος του Καρόλου, έμοιαζε με b-movie σε σχέση με τον πρώτο της Lady Di. Τι κι αν όλοι τη θεωρούσαν πέτρα του σκανδάλου, η Καμίλα τα είχε καταφέρει. Αποκαταστάθηκε με μια σεμνή τελετή σε δημαρχείο, βάζοντας τέλος στο τηλεδράμα του μυστικού και παράνομου έρωτά της, γιατί τριάντα χρόνια συναινετικής ταπείνωσης και μακριά από τη μεγάλη αγάπη της ζωής της δεν είναι και λίγο. Η Καμίλα γνώρισε τον Κάρολο το 1970, στη διάρκεια ενός αγώνα πόλο, αλλά το ειδύλλιο δεν κράτησε πολύ. Εκείνος παντρεύτηκε το 1981 την Νταϊάνα Σπένσερ, μια νεαρή κοπέλα της τάξης του και κάπως έτσι παντρεύτηκε τελικά και η Καμίλια, μόνο που μετά από δύο μόλις χρόνια γάμου ξεκίνησε να βλέπει και πάλι τον Κάρολο.  Το 1995 σε μία συνέντευξη στο BBC που προκάλεσε σκάνδαλο η Lady Di δήλωσε: «Είμασταν τρεις σε αυτό το ζευγάρι… Ηταν λίγο υπερβολικό…». Το 1992 Κάρολος και Νταϊάνα χωρίζουν επισήμως. Το 1993 σκάει στη Μ. Βρετανία το «Camilla Gate», δηλαδή ένα ερωτικό αλλοπρόσαλλο τηλεφώνημα του Καρόλου σε εκείνη. Σήμερα πάντως όλοι μιλούν για ένα δυνατό και πολύ ανθεκτικό, ιντριγκαδόρικο έρωτα.



Φρίντα Κάλο και Ντιέγκο Ριβέρα

Ένας φαινομενικά αταίριαστος έρωτας, πολύ πάθος, απιστία και δύο ιδιοφυείς καλλιτέχνες. Η Frida Kahlo συναντήθηκε για πρώτη φορά με τον Ντιέγκο Ριβέρα όταν ακόμα σπούδαζε στη σχολή Καλών Τεχνών, θαύμαζε ήδη τον διάσημο ζωγράφο και τον προσέγγισε αμέσως με την ελπίδα να πάρει συμβουλές για την πορεία της στη ζωγραφική. Εκείνος ήταν παντρεμένος, αλλά δεν κατάφερε να αντισταθεί στο παιχνίδι. Το 1929, η 22χρονη Φρίντα παντρεύεται τον 42χρονο Diego, οι γονείς της έξαλλοι τους αποκαλούν «ο ελέφαντας και το περιστέρι». Ο γάμος τους ασταθής, ταραχώδης, με αμέτρητες απιστίες, μεταξύ των οποίων η αδερφή της Φρίντα και ο Τρότσκι. Το 1939, ένας χωρισμός γίνεται το τέλος μια 10ετούς κοινής ζωής, μόνο που οι δυο τους αντέχουν και ξαναπαντρεύονται ένα χρόνο μετά, επαναλαμβάνοντας ένα γάμο εξίσου θυελλώδη με τον πρώτο. Το αυτοκινητιστικό ατύχημα της Κάλο όταν ήταν 18 χρονών, προκάλεσε σημαντικές βλάβες στο σώμα της και ο πόνος της αναπαρίσταται χαρακτηριστικά σε πολλούς απ’ τους πίνακές της. Με το πέρασμα του χρόνου η υγεία της χειροτέρευε κι εκείνη έγραφε στο ημερολόγιό της, πως σκεφτόταν συνεχώς την αυτοκτονία. Έγραφε χαρακτηριστικά: «ο Ντιέγκο και η ματαιοδοξία μου, που με κάνει να νομίζω ότι μπορεί να του λείψω με κρατούν στη ζωή».



Γερτρούδη Στάιν και Άλις Τόκλας

Τους ανήκει σίγουρα μια θέση στη λίστα με τα ζευγάρια που άλλαξαν τον κόσμο. Η αμερικανίδα, πολωνοεβραϊκής καταγωγής Τόκλας υπήρξε για την αμερικανίδα συγγραφέα Γερτρούδη Στάιν ερωμένη, μούσα, γραμματέας, μαγείρισσα, εκδότρια, κριτικός και αντζέντης και ζούσε μάλλον στη σκιά της μέχρι το 1933, όταν η Στάιν έγραψε τη βιογραφία της με τον περιπαικτικό τίτλο «Αυτοβιογραφία της Άλις Τόκλας», που εξελίχθηκε στο διασημότερο βιβλίο της.  Η Στάιν, η οποία είχε μεγαλώσει στο Όκλαντ της Καλιφόρνια, μετακόμισε στο Παρίσι στα 29 της χρόνια και υπήρξε συγγραφέας μυθιστορημάτων, ποίησης αλλά και θεατρικών έργων, τα οποία αμφισβητούσαν τον παραδοσιακό τρόπο γραφής και αφήγησης του τέλους του 19ου αιώνα. Στο Παρίσι, μαζί με την Τόκλας, διατηρούσαν ένα περίφημο λογοτεχνικό σαλόνι, από όπου πέρασαν ονόματα όπως αυτά των Πάμπλο Πικάσο, Έρνεστ Χέμινγουεϊ, Πολ Μπόουλς, Ματίς και Μπρακ και δεν εμφανίζονταν απλώς ως συγκάτοικοι, ήταν δηλωμένες ως ζευγάρι και μοιράστηκαν τη ζωή τους για 40 χρόνια, από το 1907 ως το 1946. Η Τόκλας πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής της σε μεγάλη φτώχεια, ενώ οι κληρονόμοι της συντρόφου της πήραν πίσω ό,τι δεν νομιμοποιούσε η σχέση μεταξύ δύο γυναικών, αλλά όχι τις αναμνήσεις από τέσσερις δεκαετίες μιας έντονης συμβίωσης που δεν υποκλέπτονται.



Ελίζαμπεθ Τέιλορ και Ρίτσαρντ Μπάρτον

Αν αυτή δεν ήταν καρμική και θυελλώδης σχέση, τότε ποια; Γνωρίστηκαν το 1963 στο σετ της ταινίας «Κλεοπάτρα», ερωτεύτηκαν παράφορα παρόλο που ήταν και οι δύο παντρεμένοι και αυτή η γνωριμία κατέληξε σε 14 χρόνια λατρείας, ζήλειας, χωρισμών κι επανενώσεων, που τροφοδοτούσαν τις ταμπλόιντ εφημερίδες με στιγμές από τη ζωή τους εκτός οθόνης. Ένα μόλις χρόνο μετά τη γνωριμία τους πήραν διαζύγιο από τους τότε συζύγους τους και παντρεύτηκαν για να χωρίσουν δέκα χρόνια αργότερα το 1974, να ξαναπαντρευτούν το 1975 και να χωρίσουν οριστικά το 1975. Από τους οκτώ συνολικά γάμους της Ελίζαμπεθ Τέιλορ, οι δύο ήταν με τον Μπάρτον και αυτό λέει κάτι. «Η Ελίζαμπεθ είναι το αιώνιο one-nigt stand μου. Η προσωπική μου, αγορασμένη ερωμένη. Σεξουαλικά ακόρεστη», έγραφε ο Μπάρτον στο ημερολόγιό του που δημοσιεύθηκε από την τελευταία του σύζυγο. «Θεωρώ δύσκολο, λόγω της έμφυτης αλαζονείας μου, να πιστεύω στην ιδέα της αγάπης», έγραψε ο ίδιος κάποτε στην Τέιλορ. Μάλλον δεν ήταν ειλικρινής, απλώς αδυνατούσε να εξηγήσει ακόμα και στον ίδιο το βάθος της αγάπης του γι 'αυτήν.



Στίβεν Χόκινγκ και Τζέιν Γουάιλντ

Ο διασημότερος επιστήμονας του κόσμου και διασημότερος πάσχων της νόσου του κινητικού νευρώνα συναντά ως φοιτητής τη Τζέιν στο πανεπιστήμιο Cambridge. Σε ηλικία 21 ετών, οι γιατροί του έδιναν μόνο δύο χρόνια ζωής κι εκείνος με τη Τζέιν στο πλευρό του ξεκινά τη φιλόδοξη προσπάθεια να συνεχίσει τις επιστημονικές του μελέτες και να κερδίσει το στοίχημα του χρόνου. Εκείνη γοητεύτηκε από το χιούμορ και την ισχυρή του προσωπικότητα, ενώ η σχέση τους έδινε νόημα στην ύπαρξή του. Παντρεύτηκαν το 1965, απέκτησαν τρία παιδιά και επίσημα παρέμειναν παντρεμένοι μέχρι το 1995, όταν εκδόθηκε το διαζύγιό τους. Βρίσκονταν όμως σε διάσταση από το 1990 επειδή υπήρχαν πολλά προβλήματα στο γάμο, με κυριότερο τη σχέση του Χόκινγκ με τη νοσοκόμα του, Ελέιν. Αμέσως μετά το διαζύγιο, ο Χόκινγκ παντρεύτηκε τη νοσοκόμα, αλλά χώρισαν το 2006. Σήμερα, η σχέση τους έχει αποκατασταθεί και ο 76 ετών πια συναντά συχνά τη γυναίκα που του έδωσε κίνητρο να ζήσει.



Σιμόν ντε Μποβουάρ και Ζαν Πολ Σαρτρ

Δύο από τους πιο αγαπητούς και αμφιλεγόμενους γάλλους διανοητές του 20ου αιώνα, κατάφεραν εκτός από την τεράστια επίδρασή τους στην ανάπτυξη του υπαρξισμού, τη φιλοσοφία της ελευθερίας και της ευθύνης, να αμφισβητήσουν και την κοινή αντίληψη για τις ανθρώπινες σχέσεις. Γνωρίστηκαν στα χρόνια του Μεσοπολέμου, εκείνη 20, εκείνος 23, κι έκτοτε κανείς δεν μπορεί να μιλήσει για την Μποβουάρ χωρίς να μιλήσει για τον Σαρτρ και το αντίστροφο. Δεν παντρεύτηκαν ποτέ, ούτε μεταξύ τους, ούτε γενικώς, αλλά ποτέ δεν έπαψαν να μοιράζονται κάθε πτυχή της καθημερινότητάς τους. Η σχέση τους ήταν ανοιχτή, με πειραματισμούς και συνευρέσεις με τη συμμετοχή μαθητριών της Μποβουάρ ή νεαρών κοριτσιών. Ζήλια δεν υπήρξε ποτέ, υπήρξε όμως εκατέρωθεν βαθιά συνείδηση της τύχης να γνωριστούν, γιατί αλλιώς δεν θα συμπαρέσυρε ποτέ ο ένας τον άλλο στην κορυφή. Ταξίδεψαν μαζί σε όλο τον κόσμο κι έγιναν το πιο γνωστό αντισυμβατικό ζευγάρι διανοουμένων στον πλανήτη. Όταν στη δεκαετία του ’70, ο Σαρτρ έπαθε εγκεφαλικό και άρχισε να τυφλώνεται, η Μποβουάρ ξεκίνησε να του παίρνει μεγάλες συνεντεύξεις, προκειμένου να διασώσει την υπέροχη σκέψη του.



Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ και Λορίν Μπακόλ

Ένα θρυλικό ζευγάρι με 25ετή διαφορά ηλικίας, η απόλυτη καλλονή και ο «σκηρός» του Χόλυγουντ σε έναν παράφορο έρωτα. Η Μπακόλ ήταν 20 ετών, ο Μπόγκαρτ 45, παντρεμένος και με δύο ακόμα διαζύγια στην πλάτη. Στην αρχή η σχέση τους έμεινε κρυφή, αλλά γρήγορα ακούγονταν παντού φήμες. Παντρεύονται ένα χρόνο μετά τη γνωριμία τους, τον Μάιο του 1945, αποκτούν δύο παιδιά και μένουν μαζί μέχρι τον θάνατο του Μπόγκαρτ, το 1957. Έζησαν πολύ αγαπημένοι με κυριότερο εμπόδιο τη μεγάλη διαφορά ηλικίας. Εκείνη παντρεύτηκε πολύ νέα και ήθελε ακόμα να φλερτάρει, να βγει και να ξενυχτήσει και ο Μπόγκαρτ δεν είχε αντίρρηση, ούτε έδειχνε να ενοχλείται από τα φλερτ της, αλλά μέχρι εκεί. Φοβήθηκε πολύ ότι θα την έχανε από τον συνθέτη του West Side Story, Λέοναρντ Μπέρνστιν, αλλά κι εκείνος αποκαλύφθηκε αργότερα ότι δεν της ήταν απόλυτα πιστός. Η Βερίτα Τόμσον, υποστήριξε στην αυτοβιογραφία της ότι υπήρξε η ερωμένη του ηθοποιού για 13 χρόνια, ακόμα και όταν ο Μπόγκαρτ παντρεύτηκε την Μπακόλ. Ο θάνατός του από καρκίνο οδήγησε στο τέλος του γάμου του με την Λορίν την οποία χαιρέτησε για τελευταία φορά το πρωί πριν πέσει σε κώμα. Τη φίλησε και είπε απλώς: «Αντίο μικρή».



Έρνεστ Χέμινγκουεϊ και Μάρθα Γκέλχορν


«Αν δυο άνθρωποι αγαπιούνται δεν μπορεί να υπάρξει ευτυχισμένο τέλος», είχε γράψει ο Ερνεστ Χέμινγουεϊ και στην περίπτωση του έρωτά του για τη Μάρθα Γκέλχορν βγήκε αληθινός. Μένοντας μάλλον ως υποσημείωση στην ιστορία του σαφώς πιο διάσημου συζύγου της, η Μάρθα Γκέλχορν υπήρξε δημοσιογράφος και συγγραφέας. Σύμφωνα με τον ίδιο τον Χέμινγουεϊ ήταν η πιο γενναία γυναίκα που είχε γνωρίσει. Οι δυο τους συναντήθηκαν για πρώτη φορά σε ένα μπαρ στην Φλόριντα, αλλά ερωτεύτηκαν στην διάρκεια του ισπανικού εμφυλίου. Μετά τον πόλεμο οι δυο τους θα ζήσουν μαζί στην Κούβα, και όταν ο Χέμινγουεϊ θα πάρει το διαζύγιό του, η Γκέλχορν θα δεχτεί, διστακτικά, να γίνει η τρίτη γυναίκα του. Όμως οι δυο τους θα ανακαλύψουν ότι ο μεγαλύτερος εχθρός του έρωτα είναι η ρουτίνα του γάμου κι έτσι όταν η Γκέλχορν γυρίσει από την Νορμανδία μετά την απόβαση των συμμαχικών δυνάμεων, θα βρει στο κρεββάτι του νοσοκομείου του άντρα της μια άλλη γυναίκα. Όταν εκείνος την ρωτήσει «πως από δω;», εκείνη θα απαντήσει «υποθέτω πως πέρασα για ένα διαζύγιο». Ο έρωτας τους έγινε πρόσφατα και ταινία με τη Νικόλ Κίντμαν και τον Κλάιβ Όουεν να ξαναζούν έναν μεγάλο έρωτα.





















  Ανθούλα Π. Βεζύρη Ανθούλα Π. Βεζύρη Ανθούλα Π. Βεζύρη Ανθούλα Π. Βεζύρη Ανθούλα Π. Βεζύρη Ανθούλα Π. Βεζύρη Ανθούλα Π. Βεζύρη Ανθούλα Π. Β...